Skip to content

Julekvelden på kjerringa…

desember 18, 2010

I år er jeg rett og slett så seint ute at jeg har mest lyst til å hoppe over julen. Er ikke helt sikker på hvorfor det ble sånn, men jeg klarer liksom ikke helt å engasjere meg. Ikke har jeg klart å somle meg til å kjøpe inn all maten, ikke er alle gavene kjøpt inn og ingen julekort er sendt. Kortene kom i posten i går, og jeg har faktisk ikke levert ut et eneste ett!

Akkurat nå har jeg faktisk kun en løper og adventstaken framme. Og jeg som pleier å ha en hel eske med pynt som tas fram første desember! Siden vi skal flytte har jeg ikke vasket tak og vegger heller.. har egentlig ikke vasket noe når jeg tenker meg om! Altså noe EKSTRA..

Er jeg i ferd med å miste julefølelsen? På en annen side kan det ha noe med familien å gjøre… Prinsen og prinsessen er rett og slett så lite interessert i jul at de gråter når jeg ber dem være med ut å kjøpe julegaver. Jeg truet dem med ut forrige uke og det endte med en prinsesse som var surere enn et helt sitrontre. Prinsen ble kommandert ut på tur med besteforeldre på torsdag og resultatet var en unge som var i ferd med å eksplodere! Han syntes verden var et grusomt sted på jord, og han kunne ikke fatte og begripe hvorfor det er nødvendig å gå ut for å se om det er noe han ønsker seg i butikken!

Lurer litt på om vi har kommet for langt nå altså.. Ungene orker ikke å engasjere seg i gaver og jeg som da tydeligvis ikke orker å engasjere meg i noe som helst.. Kanskje er det tanken på nytt hus som gjør at jeg liksom setter alt på pause? I år skal all julepynt ryddes opp i og alt som ikke brukes skal kastes. Om litt skal huset tømmes og alt vi eier skal sorteres i hauger. En haug for beholdes, en for beholdes på nåde og en som rett og slett må være ganske stor som må vekk…. Og jeg som hater å kaste ting.. jeg er nok en liten hamstrer.. Og da er det vanskelig å kaste ting med affeksjonsverdi.. og det er nok mye som vekker minner i denne kroppen..

Jeg må nok litt innom disse følelsene igjen. Kan ikke skjønne det, men jeg er liksom i et følelsesmessig kaos om dagen. I dag har jeg rett og slett sett filmen ”Love Actually” ikke mindre enn TRE ganger! Og jeg får fortsatt tårer i øynene av å se den! Og jeg blir rørt av det meste om dagen! På fredag sto jeg i et hjørne og tørket tårer da noen av de fine elevene våre sang vakre julesanger, og jeg har grått av facebookoppdateringer… Er det virkelig mulig?? Er jeg i ferd med å bli spik spenna gal? Drømmer om natten og rører om dagen..

Kan ikke huske at jeg har vært så ille tidligere? Nå føler jeg meg nemlig helt på trynet! Skulle gjerne hatt en resetknapp altså.. sånn at jeg kunne skru av følelsene.. Lurer på om jeg er i ferd med å bli gammel.. de litt eldre klager jo over at de ikke sover om natten.. og det gjør jo ikke jeg lenger heller! Og jammen gråter jeg mer væske enn jeg får inn i kroppen av å lese noe vakkert, høre vakker musikk eller se fine filmer.. Og jeg savner pusen min…. Sukk…

3 kommentarer leave one →
  1. Solgunn permalink
    desember 19, 2010 12:01 am

    Har mange års erfaring med følelsen «å- kjærevene -er -det- jul -alt!». Men når den 24. kommer, foresten feil: Når den 25.desember kommer, og man vasser gjennom gavepapiret for å finne TV og fjernkontrollen, marsipan(ferdigkjøpt), nøtter(ferdigknekt i pose) og kaffe(som Tommy lager), da er det jul alikevel! Julevask har jeg ikke hatt de siste 10 åra, og kaker spiser ingen. Slapp av! Du kommer til å få en velsignet deilig julestemning;) Kos dere!

  2. desember 19, 2010 1:18 am

    Takk Solgunn!! Håper du har rett!! 🙂 Du har i alle fall rett i at ingen spiser kaker og at ingen faktisk leter etter møkk i taket! Nei, jula kommer nok til oss også skal du se! 🙂

  3. desember 19, 2010 2:04 pm

    Velkommen i klubben. Jeg har faktisk handlet julegaver, men følelsen for jul er totalt fraværende. Dette skyldes mest for min del at alle mine tanker har vært på jobb de siste månedene, og jeg sliter med å rekke alt som skulle vært gjort før 1. januar.

    Men jeg har tatt en rassia nå i helgen, og føler faktisk at jeg har det meste under kontroll nå. Kakene overlever nok denne jula også (fuglemat om en måneds tid) og det blir ikke vasket mer her. Men jula kommer uansett. Og det blir sikkert trivelig uansett!

    God Jul!!

Legg igjen en kommentar

