Skip to content

Fornuft og følelser

oktober 25, 2010

Den siste tiden har både undervisningen min og elevene vært en smule ensporede. Vi har nemlig hatt tre uker med seksualundervisning. Og hvem kan ikke huske tilbake på sin egen ungdomstid med følelser på størrelse med et lite land og oppturer og nedturer så enorme at man egentlig bare ønsker å hoppe av? Jeg vet i alle fall at jeg selv godt kan erindre både den ene og den andre følelsen.

Vi har snakket mye om at forelskelsen fører til en form for rus i mennesket, og hvilken rus det kan være! Og hvor utrolig vondt det er dersom kjærligheten ikke er tosidig! Jeg husker godt hvordan det var.. Jeg har ingen problemer med å huske det første kysset med drømmeprinsen, ingen problem med å huske kriblingen i magen når jeg så på ham og blikket hans møtte mitt. Ikke vanskelig i det hele tatt!

Jeg har tenkt mye på dette med følelser i det siste. Jeg ser at dette er et tema som elevene er opptatte av, og jeg ser også at konsentrasjonen ikke er på topp når drømmekjærsten vifter rundt som om ingenting har skjedd. Så fantastisk deilig og så vanvittig vondt! Alt på en gang!! Kjærlighetssorg…. følelsen av å være den stygge andungen som ingen vil ha.. Følelsen av å være alene og knust.. Følelsen av at hjertet aldri skal bli bra igjen… Flaksingen av vinger i magen, og da snakker vi ikke sommerfuglvinger, men digre måker! Åh.. jeg husker det som om det var i går!!

Men kjære alle medsøstre (og brødre for den saks skyld..).. Det GÅR over!! Selv om det ikke føles sånn kan jeg garantere at det går over! Dersom ridderen i glitrende rustning dukker opp kan det være en fordel å røske litt i rustningen for å se om det virkelig ER en ridder! Det KAN være en slask som har surret seg inn i aluminiumsfolie! Og om rustningen faller av i store flak er det viktig å huske at det finnes mange fisker i havet! Man må bare skaffe seg en hov! 🙂 Men ikke glem at det krever en stor porsjon med arbeid! Man skal kysse mange frosker før man finner sin prins, og er man riktig uheldig ser man ikke forskjell på frosker og padder..

Og til mine litt eldre medsøstre.. Kanskje han som en gang var en ridder i skinnende rustning, men som nå virker mer falmet i kanten faktisk har rustningen sin i god behold? Kanskje den henger et sted der inne i klesskapet og venter på å komme ut?

No comments yet

Legg igjen en kommentar

