Skip to content

Blåskjell (til lykke og besvær….)

juli 24, 2009

Blåskjell er noe av det beste jeg vet.. Jeg rett og slett elsker det! Jeg pleier å finhakke rødløk og hvitløk og steke dette i en god olje. Deretter heller jeg på en haug med hvitvin og lar godsakene dampe til de har åpnet seg skikkelig. Når blåskjellene er ferdige, heller jeg over fløte og tilsetter litt persille. Deretter er det bare å nyte! Jeg elsker «sausen» og den smaker himmelsk sammen med fersk loff med meierismør.. Jamjam….

blaskjell

I år har jeg spist mye blåskjell.. Det gjorde jeg også fredag for to uker siden.. Da bare MÅTTE jeg ha.. Vi var nemlig på vei til hytta, og skulle spise reker og loff.. Hva passer bedre enn en liten dæsj med blåskjell i samme slengen? Vel.. Jeg dampet.. og jeg spiste… Nesten alle… Tror vaktmesteren spiste to eller noe sånt…

Og på en vakker solskinnsdag går det jo bra det, men ikke på denne dagen! Eller det vil si, fredagen gikk jo ganske fint! Deler av lørdagen også… Tok en liten tur på Glommafestivalen, men kjente at jeg var litt pjusk.. Følte liksom ikke at jeg ikke tålte mennesker og støy. Hadde litt puls, og kjente at jeg aller helst skulle vært hjemme på sofaen. Tenkte ikke så veldig mye mer på det. Reiste en tur på hytta, og der sa det pang. Vips var det ingenting igjen i magen! Jaja.. kanskje jeg hadde fått i meg noe med egg? Man vet jo aldri hvor norsk næringsmiddelindustri putter egg! Etter at prinsen hadde klart det store kunststykket å tette doen, måtte vi reise hjem fra hytta. Og det viste seg å være ganske greit. Jeg ble dødsdårlig! Kastet ikke opp, men gjorde stort sett alt annet som lar seg gjøre på en do.. Hele natten.. og hele natt til mandag.. og hele natt til tirsdag.. Og hele tirsdag.. Og VIPS på tirsdag følte jeg meg mye bedre!

På fredag fikk jeg beskjed av legen at dette nok dreide seg om en blåskjellforgiftning. Og at giften var ute av kroppen etter fire dager, noe som passer fint med at formen faktisk kom seg på tirsdag.. Men magen? vel.. nå er det to uker siden blåskjellene ble spist, og magen er LANGT fra normal… Søren altså.. jeg som liker blåskjell! 😦

No comments yet

Legg igjen en kommentar

