Skip to content

Jeg trenger ny datamaskin…

juli 8, 2009

Det er et faktum.. Jeg bør ikke tvile lenger selv om jeg strengt tatt holder igjen så godt jeg kan! Jeg er nemlig i ferd med å få et skikkelig PC-havari. Nå er det så ille at jeg må plukke av batteriet og sette det på igjen før jeg i det hele tatt kan starte røkla.. Hver gang jeg trykker på ON-knappen sitter jeg med skuldrene godt hevet over ørene i redsel og skrekk for hva totalt uerstattelige ting og tang som kan gå tapt dersom datamaskinen denne gangen ikke starter.

Jeg tror jeg har en egen evne til å slite ut disse hersens tekniske duppedingsene. Jeg har nemlig ikke hatt maskinen i to år en gang. Men den har vært så godt brukt at den er i ferd med å takke for seg. Så kommer det store spørsmålet.. Hva skal jeg kjøpe nå? Jeg har egentlig lyst på to! En som kan være mye hjemme. Tror liksom at den skal bli mindre slitt om den ikke er med på jobben, til store deler av mine timer, på hytta, på ferie og stort sett overalt. Men jeg er jo totalt avhengig av denne saken med knapper så jeg trenger jo en jeg kan ha med på alle de nevnte steder. Jeg er egentlig imot å bruke min private PC i jobbsammenheng, men siden skoleøkonomien ikke akkurat er til å rope veldig hurra for, må jeg jo ta med min egen. Den gjør tross alt jobben min enklere. Derfor vil jeg ha en sånn bitteliten hendig sak som kan være med overalt… En rosa en.. som får plass i håndveska.. 🙂 Men så begynner jeg å lure igjen.. er den lille søte god nok? KAN jeg bruke den i jobbsammenheng? Vil den tilfredsstille mitt behov? Det blir jo liksom som å kjøpe seg en ny bestevenn.. 🙂 Himmel for en nerd…

Noen som har noen forslag eller erfaringer?

Tror jeg skal krype til korset og ta en ørliten diger sikkerhetskopi i dag… I morgen kan det nemlig være for seint!

5 kommentarer leave one →
  1. knet permalink
    juli 9, 2009 11:36 am

    En notebook er i utgangspunktet ikke noe særlig å jobbe i lange strekk på. Tastaturet er for trangt, touchpad er ei mare og skjermen er for liten. Hvis jobbruk er å skrive møtereferater, smekke opp noen tall i excel og sette noen røde streker og kommentarer i innlevert skolearbeid tror jeg maskinkraften er god nok. Oppdatere bloggen, sjekke sosial status på facebook og fornedre din intelligens på youtube holder den også til. You’re covered!

    Den teoretiske løsningen vil være eksternt tastatur, mus og en god gammeldags skjerm.. Jeg har selv ikke testet dette, selv om det lett kan arrangeres. Da kan du få en rosa lækker sak som passer i veska, og som kan være med over alt. Denne trenger du ikke allverden av lagringsplass på heller så da kan du gå for en billig en med solid state disk. Da slipper du å bekymre deg over harddisk-hoder som smeller nedi magnetplatene når du hopper, spretter, dulter, dunker, smeller og moser lappisen mot ting i din vei..

    Vvi kjøpte en Acer Aspire One med 8GB disk, oppgraderte til Ubuntu Remix (UNR) og den er super! Spiller video, har Spotify på plass, og har et tastatur som er så godt du kan få det på en så liten enhet (8.9″). Vi har dog oppgradert den fra 512MB minne til 1.5GB uten at jeg er heelt sikker på at ytelsen ble så mye bedre. Når det først er nevnt kan jeg jo også si at minnet kostet 130 kroner på komplett 😉

    Er du av den litt mer nerdete typen enn jeg trodde du var kan du vente bittelittegrann til Nvidia sin nye Ion-plattform for Intels Atom-prosessorer kommer. Da får du en net/note-book som kan peise ut 1080p på HDMI også.. men det er jo litt utenfor hva du _egentlig_ trenger.

    Når det gjelder pc nummer to har jeg ingen input what so ever.

  2. juli 9, 2009 4:24 pm

    I jobbsammenheng trenger jeg faktiks ikke PC til annet enn å vise en og annen powerpoint. Retting kan jeg gjøre på min stasjonære pc på jobben, eller jeg kan ta det med hjem og gjøre det på min planlagte PC 2. Spørsmålet er jo bare om jeg skal ta meg råd til to stk! Har litt lyst på en sånn liten rosa rett og slett fordi den er kul! 🙂 Og jeg innbilder meg at det kan være praktisk å drasse den fram og tilbake til hytta framfor en større bærbar..

    Jeg har lyst på så mye… en liten rosa, en stor kraftpakke, en ny sykkel, nytt hus.. Jeg tror jeg begynner å bli dyr i drift!

    Jeg er ikke så veldig nerd Kent.. Men jeg slår til en gang i blant! Til å være lærer er jeg VELDIG nerd! 🙂

  3. juli 10, 2009 4:24 pm

    uffda!!! ikke no’ særlig med datakræsj…jeg har ikke peiling på pc’er, men vet at jeg har lyst på en ny en…med mye større harddisk:)

    takk for nydelig hilsen hos meg…ble helt rørt:))) men tro meg…jeg er langt fra den perfekte mamma…hele tiden dårlig samvittighet…enten for eldstemann, som har fått altfor lite oppmerksomhet helt siden han var 5 år!!! eller for minstemann, fordi jeg hele tiden lurer på om jeg «oppdrar» ham riktig…jammen ikke lett å vite hvordan jeg skal forholde meg til ham når han får raseriene sine…eller tvangsene!!! ekspertene har jo sine synspunkter…men det er ikke alltid jeg er enig med dem;) dette er MIN spesielle unge…og det er ikke alle ekspert-rådene som passer på ham (syns jeg)… vel, det viktigste for meg i livet, er at guttene mine har det så godt som de kan ha det…så jeg gjør ihvertfall så godt jeg kan;)))
    kommentaren din gjorde ihvertfall VELDIG godt:))) takk!!!

    klem tara…

  4. juli 22, 2009 10:23 pm

    Halloen frøken :o) Hvordan går det? Fått deg ny maskin? :o) Jeg er snart hjemme fra ferie etter å ha vært halvannen mnd på farten..skal bare ha med meg Madonnakoserten i Oslo før jeg er tilbake til mitt kjære hus i Bergen om en uke..gleder meg til å komme meg hjem til min egen dusj, seng, slippe å bo i koffert.. skal bli skjønt! Håper du har hatt en super sommer! Klem fra Linda :o)

  5. juli 24, 2009 9:27 am

    Usj, usj, dette kan jeg virkelig ikke hjelpe deg meg. Jeg er så grønn som man kan bli på tekniske duppeditter. Det er såvidt jeg greier å poste innlegg på min egen blogg, tihi:) Men det ser ut til at du får kyndig hjelp i kommentarene over her;)

    Håper sommeren din har vært god, og at sola skinner på nesetippen din:)

    Klem Marthe

Legg igjen en kommentar

