Skip to content

ABC i ord og bilder, c for ciklide

mars 20, 2009

Nok en gang har jeg funnet en bokstav blant mine samboere! I dag var det fiskene som slo til! 🙂 Vi har et akvarium med ciklider (Malawi), og disse fiskene er veldig vakre og fargerike!
rc3b8d-zebra

Ciklider er en familie av piggfinnefisker. Disse ser veldig forskjellige ut, og variasjonen i størrelse er stor. Mange av ciklideartene stammer fra Afrika, og det gjør også Malawiciklidene. Disse kommer fra Malawisjøen, og har mange flotte farger.
Ciklidene er revirdannende fisk som gjerne deltar i en slosskamp eller to. Livet i et akvarium med ciklider blir aldri kjedelig! Av en eller annen merksnodig grunn bærer mammafisken barna sine i munnen… Jaja.. det er også et sted å putte dem! 🙂

lombarobi-hann-og-hunn

17 kommentarer leave one →
  1. mars 20, 2009 7:00 pm

    Takk for oppfriskning i akvariumskunnskap. Dette var viten jeg hadde glemt nesten.
    Flotte C’er fra deg:)

  2. Januarsola permalink
    mars 20, 2009 9:06 pm

    Ikke enkel bokstav i dag, men jammen løste du det på en interessant måte. Jeg har lært masse !!

  3. mars 20, 2009 9:16 pm

    Så flotte ciklider du har:) Godt å vite at de har annet navn enn akvariefisk:) Nydelige bilder av flotte fisker:)

  4. mars 20, 2009 9:59 pm

    Hei!
    Kom til å tenke på «pausefiskene» i NRK når jeg så disse Gullfiskene dine:)
    Flotte fisk i nydelige farger.
    Morsomt at du tok utfordringen.Fine musikkvalg du hadde.Digga den Don`t speak husker jeg:)
    Flott helg til deg!

  5. mars 21, 2009 7:06 am

    Nydelege fiskar:0)
    Ber ungane sine i munnen, ja det var jo og ein måte å gjere det på;0)
    Hindrar vel kanskje at dei vert oppetne??

  6. mars 21, 2009 8:55 am

    Så fine fisker! Ha en god helg!

  7. mars 21, 2009 9:15 am

    Nå fikk jeg lyst å ta fram akvariet igjen, hadde vi bare hatt plass….
    Flotte fisker 🙂

  8. mars 21, 2009 9:37 am

    Det er jamen ikke få dyr du har Kari-Anne:o) Har du plass til alt dette her? Fikk levert inn eksamen på torsdag da..du slapp unna korrekturen med det var bare såvidt;) Nå er jeg helt utladet og har vært det de siste 2 dagene.. Godt jeg ikke har planer i helgen sier bare jeg:) God helg! Klem fra Linda

  9. mars 21, 2009 9:52 am

    Flotte samboere du har!
    Ha en fin helg!

  10. mars 21, 2009 10:29 am

    Så artig å lese, og så fine foto!!

  11. mars 21, 2009 1:30 pm

    Fin og informativ løsning. Nydelige bilder også.

    Ha en fortsatt fin helg.

  12. mars 21, 2009 2:27 pm

    Flotte fisker og de er morsomme å se på. Men jeg vil ikke ha akvarium, da jeg innbiller meg at fiskene trenger større rom å svømme i? Altså- på en måte i fangenskap. Men jeg blir lett fascinert av dem. Man kan sikkert ordne det veldig flott til for dem i et akvarium da. Ha en god helg!

  13. fotoboksen permalink
    mars 21, 2009 5:25 pm

    Jeg blir like imponert hver gang jeg ser så fine fiskebilder som de du viser oss her. Det er nemlig slett ikke lett å fotografere gjennom glasset. Og fiskene er riktig så pene også.

  14. mars 21, 2009 9:47 pm

    Så morsomt at de bærer ungene i munnen da! Hehe! Kjekk info om fiskene og flotte bilder! Ha en stråleden slutt på helgen!

  15. mars 21, 2009 11:05 pm

    Hei på deg kari-Anne,
    Så kjekt at du vil kjøpe kjole da! Voksen sa du?? Hmmm…da må jeg se om jeg finner mønster som ligner..hvis ikke du går inn i en str 14 da;)
    Jeg har ikke bstemt pris ennå..Skal gjøre det på mandag.. Da skal jag på jenteklubben min der vi prøver å være kreative..så skal jeg diskutere litt med de.. Kommer tilbake til deg.. I mellomtiden kan du jo tenke litt på farge og om det er noe spesielt mønster på de 😉 ha en fortsattd deilig helg:)

  16. mars 22, 2009 8:26 am

    Hei. Jeg la vist min kommentar feil. Den havnet i innlegget under : )

  17. mars 23, 2009 12:06 am

    Stilige bilder! 🙂

Legg igjen en kommentar

