Skip to content

ABC i ord og bilder, B for blåpannet amazon

mars 13, 2009

abc_i_bilder1Da var tiden kommet til andre runde av Petunias ABC i ord og bilder.Jeg har grublet både lenge og vel på denne ukens bokstav. Faktisk har jeg tenkt på det helt siden jeg la ut innlegget om apen forrige uke! Jeg har bestemt meg for hva jeg skal legge ut neste uke, og faktisk uken deretter også, men denne uka var vanskelig! Helt til at det PLUTSELIG slo meg! Du BOR jo sammen med en B! Og hvilken fantastisk skapning er det? Jo selveste Gunnar! Den blåpannede skrullen av en papegøye! Ha! Her kommer en kollasj av den vakre (men dog så dumme) fuglen:

kollasj-gunnar-liten

Blåpannet amazon: Blåpannet amazon (amazona a aestiva, blue fronted amazone). Denne papegøyen tilhører papegøyefamilien (Psittacidae) og kommer fra områdene rundt Øst-Brasil, Paraguay, Nord-Argentina og Bolivia. Fuglene lever i skogen og på åpne savanner. Papegøyen er grønn og fjærne er grønne med mørkere kanter. Denne rasen har en karakteristisk blå-turkist felt i pannen, et gult hode, innslag av gult, rødt og mørkeblått på vingene. Kroppslengden er ca. 35-38 cm. Dersom papegøyen får rett stell, kan den leve i 60+ år!

17 kommentarer leave one →
  1. mars 13, 2009 10:51 pm

    Så fin han var. Jeg har alltid vært så fascinert av papegøyer. Men aldri hatt noe personlig forhold til et slikt individ.

  2. mars 13, 2009 10:52 pm

    ABC i ord og bilder kommer til å bli et eneste stort oppslagverk når vi har rundet Å!!
    Flott innlag fra deg!!!

  3. mars 14, 2009 12:03 am

    Så nyydelig! Sukk…
    Er han dum altså..? 😉

  4. mars 14, 2009 12:10 am

    Så fin en kar!
    Flott løsning av utfordringen.

    Ha ei riktig god helg!

  5. mars 14, 2009 7:40 am

    Så fin han var:0)
    Veldig kjekt med litt informasjon rundr arten og, så no har eg lært noko nytt…
    Ha ei fin helg

  6. fotoboksen permalink
    mars 14, 2009 8:34 am

    At du kunne glemme Gunnar da. Godt du kom på ham i siste øyeblikk.. ellers er jeg overbevist om at han hadde blitt dødelig fornærmet på deg!

    Om han er dum eller ikke, så er han i hvert fall en vakker gutt og det var fint å bli kjent med både ham og rasen.

  7. mars 14, 2009 12:11 pm

    Flott collage av din samboer Gunnar. 🙂

  8. mars 14, 2009 12:13 pm

    For en herlig fulg! Jeg elsker papegøyer. Skal få meg en når barna er litt større så den ikke blir skremt.

  9. mars 14, 2009 12:14 pm

    Informativ B-post av en flott kar :o)

  10. mars 14, 2009 12:21 pm

    Åhhhhh.. Så flott en kar! Og så fine farger han har på drakten sin. Kan den prate litt også, antsr jeg? Altså i «menneskets språk» mente jeg da 😀
    Kjempeflott bidrag på B! 🙂

  11. mars 14, 2009 3:53 pm

    Mulig han er dum, men vakker er han vaffal! Ler!

  12. mars 14, 2009 7:37 pm

    Du ha innslag på G også du!
    Så fin han er. Prater han i tillegg?

    Skal si vi lærer mye nytt når vi er med på ABC.

  13. mars 14, 2009 8:50 pm

    Så herlig B-valg 🙂 Dette var en fin krabat, har selv en liten Pipp men i mye mindre utgave 😉 Kjempe flott collage.

    ha en super helg

  14. mars 15, 2009 1:35 am

    Så flotte bilder. Jeg må innrømme at jeg er litt redd papegøyer – det høres så skummelt ut når de snakker. (S)

    Det er rart med det. I det øyeblikket jeg begynte å tenke på ting som begynner med «B» – var alle som blåst bort fra hodet mitt.

    Ha en fin helg.

  15. mars 15, 2009 11:34 am

    Tusen takk for kommentar på B-valget mitt 🙂 Jeg har en violett gråvinget undulat. Han har nok en tendens til å komme i fokus her i huset også 🙂
    Digger navnet på papegøyen din forresten. Jeg har liksom ikke kommet på noe kult navn på min, så det ble tilslutt bare Pipp…

  16. mars 15, 2009 1:58 pm

    For en nydelig Amazon du har!! Nå har jeg skrevet 3000 ord på oppgaven min og har bare 1000 igjen! Så kommer den gøye oppgaven med å redigere og finlese..være kritisk.. Men I KVELD da skal jeg bare kose meg på kino med «Menn som hater kvinner» :o) Gleder meg så vanvittig!!

  17. mars 19, 2009 6:42 pm

    Så fin Amazon!

Legg igjen en kommentar

