Skip to content

Schnauzeren er gjennoppdaget! :-)

desember 31, 2008

oscarDa var det gjort! Inni den store ulldotten som lett kunne tas for å være en gigantisk hybelkanin fant jeg faktisk en schnauzer! 🙂 En av julens store oppgaver ble nemlig å gjennoppdage hunden. Og jeg tror jeg i alle fall har klart det til en viss grad! Jeg er muligens verdens dårligste til å trimme schnauzer, men jeg er faktisk ganske fornøyd med resultatet denne gangen!

Jeg gikk i gang med liv og lyst og leste «bruksanvisningen» på Norsk Schnauzer og Bouvier klubb. Første kvelden brukte jeg tre timer på pelsdotten, og da hadde jeg ikke gjort noe med hodet. Hunden så da ut som en nakenhund med løvehode! I forklaringen over står det veldig fint at «Begynn på ene skulder og trim jevnt bakover og nedover på sidene, plukk nedover hele siden til albue». HAHA sier jeg bare! De som skrev denne veiledningen har tydeligvis nappet døde hunder og ikke ADHD-schnauzere som ikke akkurat står stille! Husets vakthund legger seg nemlig sånn at ikke alltid skulder, side og albue er synlig! Og hva må jeg gjøre da? Jo jeg bør jo benytte sjansen og nappe det som er tilgjengelig! Så derfor er Oscar litt preget av en LITT ujevn pels når Mamma Morgenheks er i nappemodus.

På dag nummer to brukte jeg omtrendt en og en halv time på hodet. Jeg er ikke superflink til dette vanskelige hodet, men jeg er ganske fornøyd med resultatet. Han ser jo i alle fall litt schnauzer ut! I utgangspunktet hadde jeg lyst til å stille ut ADHD-bikkja, men nettopp på grunn av ADHD-tendensene tror jeg hunden ville forsøke å legge under seg en hel utstilling med dommere, så kanskje ikke mitt dyr passer i ringen? Det er jo litt pinlig om han er en propell av hund ute blant folk!

Jeg har forsøkt å være litt hyggelig denne gangen, så bissevoffsen har en god del underull igjen slik at han ikke skal fryse helt i hjel. Til tross for dette fryser han noe helt forferdelig! Tror vi må ta fram fleecegenseren slik at den firbente ikke stivner når han skal ut å tisse. I dag skal jeg ta siste runde med pelsstell for denne gang. Planen er å gå over overgangene mellom barbert og nappet, samt ta en runde med magen. Jeg liker ikke magen heller, og det gjør i alle fall ikke ADHD-hunden! Han ligger i fosterstilling og knyter beina noe helt vanvittig. Jaja.. Jeg skal nok klare det også!

Godt nyttår! Nå går også hunden velstelt inn i år 2009! Tata alle sammen! 🙂

One Comment leave one →
  1. januar 9, 2009 8:54 am

    Hei,

    Har schnauser selv som ligner på din:o), og har det samme problemet når den begynner å ligne på en puddel.. da er det napping, barbering og klipping.. Han måtte til pers før jul, men ser fin ut nå:o)

Legg igjen en kommentar

