Skip to content

Pedagogikk 13.februar 2008 – Mobbing

februar 13, 2008

Del en: foredrag av Terje Forsberg.

Terje Forsberg ble født i Rakkestad i 1950. Hele sin barndom og ungdomstid ble han mobbet av lærere og medelever, og opplevde grov omsorgssvikt på hjemmebane. Hans far var alkoholisert og voldelig, og sammen med mor og fire søsken flyttet han rundt om i landet. All denne flyttingen resulterte i ansvarsfraskrivelse fra kommuner og lokalsamfunn.

Som 10-11 åring ble Terje stemplet som evneveik, og han har papirer på at han ikke kommer til å klare å tilegne seg grunnleggende ferdigheter som å lese og skrive. Etter å ha blitt fortalt dette gang på gang begynte Terje å tro på uttalelsene selv. Han utviklet seg til å bli en bitter og deprimert mann som verken kunne lese eller skrive. Når han ble 20 år kom vendepunktet. Han ble kristen, og lærte seg å lese. Han klarte også å gjennomføre videregående skole med gode karakterer, og tok dessuten fag på høgskolenivå. Han har skrevet boken ”Aldri for sent å bli et lykkelig barn” som er hans livshistorie samtidig som et kraftig oppgjør mot norsk skole og barnevern.

Terje fortalte en sterk og grusom historie som gikk rett til hjertet. Han poengterte at elever som opplever misbruk, overgrep og omsorgssvikt ikke klarer å fokusere nok til å tilegne seg lærdom. Disse barna kan også være utagerende og en stor utfordring for læreren. Det er viktig å huske at under en hard fasade finnes et lite barn som kanskje har bekymringer så store at de rett og slett er for mye å takle.

Del to: drøfting og diskusjon av teori og forskning rundt mobbing.

Vi ble presentert for to definisjoner rundt mobbing (Roland og Olweus), men ingen av disse er like dekkende som historien til Terje Forsberg.Man finner i dag flere ulike eksempler på mobbing i norsk skole. Flere barn er rammet av fysisk mobbing hvor de blir påført fysisk skade (direkte mobbing). Dette kan gjøres gjennom spark, slag, klyping osv. En annen mobbeform er den psykiske/sosiale mobbingen (indirekte mobbing). Dette er de som blir frosset ut, ignorert og oversett. Denne mobbeformen er svært vond, og kan være vanskelig å oppdage. Elevene har ved denne form for trakassering ingen ytre, synlige tegn fra handlingen, men elevene har store psykiske problemer.

I dag har vi fått tilgang til nye medier som mobiltelefon og datamaskin. Dette innebærer også en helt ny form for mobbing. Denne typen mobbing er ofte svært grov da mobberne ofte tørr å være grovere i språket når de ikke ser sitt offer i øynene. Terskelen for mobbing blir lavere, og denne type mobbing kan være svært skadelig for mobbeofferet. Mobberne kan filme offeret, ta bilder av det og legge all dokumentasjon ut på internett. Her kan ikke offeret selv fjerne filene, men er avhengig av at mobberne gjør det. Denne type mobbing må vi som lærere være svært klar over.

Flere mobbeofre reagerer med å være innadvendte, redde, oppleve angst og er triste. Som plagede mennesker vil disse ofrene også i mange tilfeller ha problemer med å tilegne seg kunnskap i et læringsfelleskap. De bruker altfor mye av sin energi på å holde mobberne ute.  Som foreldre bør man se etter tegn som ødelagte sekker og klær, stjålet utstyr, blåmerker og sår. Man skal også være obs på hodepine, magesmerter og periodevise spiseproblemer som lite matlyst. Elever som blir mobbet kan også ha søvnproblemer og er slitne og ønsker ikke å delta i skolehverdagen. Som lærer bør man undersøke nærmere om barna blir svært stille og innesluttede. Virker de triste, og viser tegn til å miste konsentrasjonsevnen bør man iverksette tiltak og undersøke nærmere.

I følge forskning har ikke mobbingen avtatt, men snarer økt de siste årene. Økningen har ikke vært spesielt stor, men den er der. Allikevel mener vi at vi kan snu trenden med holdningsskapende arbeid. Dette gjelder både i relasjonen lærer elev og relasjonen lærer foresatte. Det er svært viktig å få foreldrene på banen og sørge for at vi sammen tar et skritt i rett retning hva mobbing angår.

Hva var mest interessant fra denne forelesningen?

Det var veldig fasinerende å høre Terje sin historie. Han har hevet seg over nederlag i barndommen og viser hele verden at han er et kompetent menneske. Det finnes flere som Terje her i landet, og det er viktig at vi som lærere har evne til å oppdage barn som blir mobbet og som har uverdige leveforhold.

Hva vil jeg jobbe videre med?

Jeg føler denne forelesningen var en tankevekker, og jeg ble minnet om alle barn som har det vondt. Jeg vil gjøre det som står i min makt for å hjelpe barn som blir mobbet. Jeg ønsker som lærer å se disse barna, og jeg tror at ved å vise omsorg kan man lette hverdagen noe.

Elevundersøkelsen 2006 sier dessuten at over 20% sier de blir mobbet i varierende omfang,  4,7% en eller flere ganger i uka. Det som er urovekkende er at det ikke bare er medelever som mobber, men også lærere og andre voksenpersoner. Linker til sider om mobbing:

http://www.forskning.no/Artikler/2006/mars/1143804920.23: artikkel om jenters usynlige mobbing

http://www.ung.no/mobil/985_SMS-mobbing.html: side om digital mobbing

http://www.udir.no/upload/Rapporter/elevinspektorene/Elevundersokelsen_2006.pdf: elevundersøkelsen 2006

http://www.utdanningsdirektoratet.no/upload/Brukerundersøkelser/Statistiske_analyser_av_mobbing%202005_2007.pdf: analyse av elevundersøkelsen 2007

http://www.nrk.no/programmer/radio/mellom_himmel_og_jord/4718560.html: radioprogram med Terje Forsberg

Advertisements
No comments yet

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: