Skip to content

En liten oppvekker!

januar 24, 2008

Etter forelesning av Sigmund Brenna mandag 21.januar fikk jeg meg jammen noe å tenke på. Han poengterte at i dagens skole er det læreren som skaffer seg IKT-kompetanse. Han snakket dessuten om at de digitale læringsressursene som finnes i stor grad kun setter strøm på elevenes læremidler.

Dette fikk meg til å reflektere over min egen undervisning. Og hva gjør jeg? Jo jeg digitaliserer i stor grad elevenes læremidler. Putter strøm på læreboka. Og det hever da ikke elevenes digitale kompetanse? Her fikk jeg meg jammen en takevekker! IKT som digitalisering av læremidler er vel og bra, og man kan helt klart se på dette som en variert arbeidsmetode, men det gjør svært lite med elevenes kompetanse!

I fjorårets praksisprosjekt følte jeg virkelig at elevene hevet sin IKT-kompetanse. De fikk filme, ta bilder, bruke tekstbehandler og designe egne hjemmesider. Dette var en svært tidkrevende prosess, men både lærere og elever hadde det strålende! Hver elev fikk prøve seg på alle oppgavene. De filmet, tok bilder, redigerte tekst og la det hele på internett. Vi hadde det kjempegøy, og vi lærte mye alle sammen. Det er derfor et paradoks at slikt prosjektarbeid neppe kan la seg gjennomføre på grunn av det politikerne så fint kaller ”mindre voksentetthet”. Fredrikstad kommune har en IKT-plan for kommunens skoler. Lar denne seg gjennomføre med endra mindre ressurser i skolen? Til tross for at digitale ferdigheter nå har fått status på lik linje med å lese, skrive, regne og uttrykke seg muntlig må jeg si jeg stiller meg undrende til gjennomføringen. Forslag til gjennomføring mottas med takk!

Takk for at du gjorde meg bevisst på forskjellen mellom lærerens og elevenes kompetanse Sigmund! Situasjonen ble veldig klar for meg! Nå må jeg snu tankegangen og prøve å tenke nytt slik at ikke bare jeg, men også elevene får nytte av min kompetanse! For det må vel være vitsen med kurset IKT for lærere 102? J

One Comment leave one →
  1. sandrari permalink
    april 17, 2008 9:57 am

    Hei!
    Dette var veldig interessant å lese og bra at du tar opp nettopp dette! Er helt enig, det må da være hele vitsen med kurset i IKT for lærere at også elevene skal få nytte av dette i skolen?
    Når det gjelder det Sigmund Brenna sa om at elevene ikke får hevet sin IKT-kompetanse så tolker jeg det som at det å lære seg å filme, redigere og bruke programmer ikke går så mye på det faglige. Derimot kan elever lære av for eksempel å bruke internett til å finne faktastoff til prosjektoppgaver, lære seg å skrive rettskrivning i word, spille kunnskapsrike dataspill som øver multiplikasjon og lingende eller lese viktige nyheter/ artikler. Men det å lære seg å bruke et program og lage fine nettsider ikke går på det faglige, men det tekniske innenfor IKT.

    Har jeg tolket det riktig? Hva mener dere andre? Håper at flere har noe å si til dette, for jeg mener det er et veldig viktig tema å ta for seg! Hvor viktig er vår IKT-kompetanse i skolen?

Legg igjen en kommentar

