Skip to content

Følelsen av å bli lest som en åpen bok..

januar 23, 2008

Dette wikibookprosjektet har satt i gang en del tanker.. Og jeg må innrømme at jeg sliter litt med meg selv. Jeg vet ikke om jeg er helt komfortabel med at det jeg skal produsere legges ut for alle og enhver. Dette er en del av mitt arbeidskrav, og noe som skal evalueres. Er det da greit at dette ligger fritt på internett?

Som person stiller jeg svært høye krav til meg selv. Jeg stiller kanskje FOR høye krav også. Og følelsen av å legge ut både fagartikkel i pedagogikk og lærebok i IKT for lærere fritt tilgjengelig føles faktisk litt problematisk. Kanskje det er en terskel jeg skal over, men det er ganske skremmende å tenke at mitt arbeid vil komme opp som svar på et googlesøk. Hvem som helst kan lese MITT arbeid!! Jeg blir ikke lenger totalt anonym i den store nettverden.

Kanskje denne følelsen henger sammen med det faktum at vi som studenter til stadighet evalueres? Vi blir evaluert i praksis, evaluert i arbeidskravene og evaluert til eksamen. Ved å legge ut mitt arbeid føler jeg at jeg blir evaluert av hele verden. Dette er faktisk ørlite grann skremmende! Jeg må bare si at jeg gleder meg til å ikke bli evaluert hver eneste dag. Men.. er det ikke nettopp dette som skjer? Jeg vil vel egentlig ALLTID bli evaluert? Av elever, av skoleledelsen og av foreldre. Og sikkert også av medlærere. Jeg tror det er på tide at jeg venner meg til all denne evalueringen jeg!

One Comment leave one →
  1. januar 24, 2008 10:09 am

    Hei Karianne

    Flott at du deler dine refleksjoner med oss om dette viktige spørsmålet i bloggen din! I vårt prosjekt er tanken at dere skal oppleve nettboken som et fellesprodukt. Når flere går inn og bearbeider hverandres tekst blir ikke bidragene så individuelle. Det er også svært viktig at dere som studenter støtter og hjelper hverandre med de uferdige produktene underveis. Produsentene i Wikipediakulturen er svært flinke til dette og jeg håper vi også vil være det. Vi bør spørre Chris Nyborg i kveld om han kan si litt mer om dette.

Legg igjen en kommentar

